Ervaringen toelatingstoetsen pabo in coronatijd

Het programmabureau 10voordeleraar ondersteunt bij de organisatie van de toelatingstoetsen. De toelatingstoetsen zijn verplicht voor mbo-studenten, en havo-leerlingen die in een of meerdere van de vakken aardrijkskunde, geschiedenis en natuur & techniek geen eindexamen hebben gedaan. Het doel is om te voorkomen dat pabo’s binnen het curriculum tijd moeten besteden aan het wegwerken van achterstanden. Al afgelopen jaar hebben de coronamaatregelen impact gehad op de toelatingstoetsen. Welke ervaringen zijn toen opgedaan? En hoe kunnen we hiervan leren met het oog op de voorwaardelijke instroom aankomend studiejaar?

Meer tijd om de toelatingstoetsen af te ronden

Als gevolg van de coronamaatregelen hebben studenten ook aankomend studiejaar 2021-2022 de mogelijkheid om al te starten op de pabo voordat ze de toelatingstoetsen voor de vakken aardrijkskunde, geschiedenis en/of natuur & techniek hebben afgerond. Ze moeten de toelatingstoetsen dan wel voor uiterlijk 31 december 2021 hebben gehaald om definitief op de pabo te mogen blijven. De situatie was ongeveer een jaar geleden min of meer vergelijkbaar. Ook toen kregen studenten de mogelijkheid om per 1 september 2020 te starten met de pabo en in de eerste maanden van de opleiding alsnog de (resterende) toelatingstoetsen te maken.

Advies om toelatingstoetsen zoveel mogelijk af te ronden voor start studiejaar

Het heeft de voorkeur dat studenten de toelatingstoetsen zoveel mogelijk voor de start van het studiejaar maken. Uit onderzoek onder de pabo’s is gebleken dat studenten die voor de start de toelatingstoetsen af hebben gerond, meer studiepunten haalden dan de studenten die tussen 1 september en 31 december nog toelatingstoetsen moesten maken. De groep studenten die per 1 september 2021 wil beginnen aan de pabo, zal nadrukkelijk worden geadviseerd de toelatingstoetsen voor de start van het studiejaar af te ronden.

Online trainingen bevallen goed

Door de beperkende maatregelen was het noodzakelijk om de landelijke ondersteuning van studenten ter voorbereiding op de toelatingstoetsen niet op locatie, maar online te organiseren. Veel meer studenten schreven zich in voor de online trainingen. Bij de evaluaties gaven de studenten aan dat ze het fysieke contact misten, maar dat dit niet tegen het voordeel opwoog de training meer flexibel en op afstand te kunnen volgen. Ook bij de instroom vanaf 1 september a.s. zal de landelijke ondersteuning digitaal georganiseerd worden.

Reguliere toetsvensters volstaan dit jaar

Afgelopen studiejaar is vanwege de onzekerheid rondom de coronamaatregelen het toetsvenster in april geschrapt. Om studenten de mogelijkheid te bieden de toelatingstoetsen voor uiterlijk 31 december 2020 te maken, werd besloten om een extra toetsvenster toe te voegen en het aantal dagen uit te breiden waarop de toetsen in een toetsvenster konden worden afgenomen. Dit bood het afgelopen studiejaar de studenten voldoende ruimte om zowel de eerste kans, als de herkansing voor het maken van de toelatingstoetsen goed in te plannen. Voor aankomend studiejaar zijn dergelijke maatregelen niet nodig. Studenten kunnen gebruik maken van de reguliere toetsvensters. We zetten erop in om de studenten de toetsen zoveel mogelijk voor de start van het nieuwe studiejaar te laten maken.

Uitval van studenten naar verwachting toegenomen

De verwachting was dat de uitval van studenten door het definitief niet halen van de toelatingstoetsen toe zou nemen. Dat blijkt inderdaad het geval te zijn, tussen 1 september en 31 december 2020 moesten verhoudingsgewijs meer studenten stoppen met de pabo. Uit het onderzoek onder de pabo’s kwam naar voren dat dit per saldo lager lag in vergelijking met voorgaande jaren. Omdat deze studenten al zijn gestart met de opleiding en de stage, is de teleurstelling des te groter. In de informatievoorziening naar studenten toe via de website www.goedvoorbereidnaardepabo.nl, via berichten op het intranet van de diverse pabo’s en door het onderwerp regelmatig te agenderen bij LOBO-overleg, hopen we deze ultieme consequentie zoveel mogelijk onder de aandacht van deze studenten te brengen.