Herijking kennisbases loopt parallel met actualisatie kerndoelen en examenprogramma’s

De actualisatie van de kerndoelen en examenprogramma’s zijn van invloed op de herijking van de kennisbases. Om in de pas te blijven lopen met de actualisatie is de nu beoogde implementatiedatum van de herijkte kennisbases voorzien in het studiejaar 2025-2026. Dit betekent voor de meeste lerarenopleidingen een jaar later.

In april 2022 heeft de Vereniging Hogescholen de opdracht om het herijkingsproces te starten aan ons als programmabureau 10voordeleraar verstrekt. Vervolgens heeft de Stuurgroep Lerarenopleidingen in haar overleg van 2 december jl. besloten dat het herijkingsproces zoveel mogelijk parallel dient te lopen met de actualisatie van de kerndoelen en examenprogramma’s voor het funderend onderwijs.

Deze uitgangspunten betekenen dat de lopende herijking van alle kennisbases afgestemd wordt met de actualisatie van de curricula van het po, vo en mbo. Om in de pas te blijven lopen met de actualisatie is de nu beoogde implementatiedatum van de herijkte kennisbases voorzien in het studiejaar 2025-2026. Dit betekent voor de meeste opleidingen een jaar later en is er meer tijd om de ‘eigen’ herijkingswensen af te stemmen met geactualiseerde kerndoelen en examenprogramma’s.

 

Het SLO - het landelijk expertisecentrum leerplanontwikkeling – coördineert de actualisatie van de kerndoelen en examenprogramma’s en zal ondersteuning bieden bij de herijking. Van belang is dat SLO vertegenwoordigers van onze lerarenopleiders uitnodigt deel te nemen aan de vakvernieuwingscommissies en de advieskringen die zij inricht om tot de actualisatie van de curricula van het funderende onderwijs te komen. Zo kunnen ook onze lerarenopleiders goed op de hoogte blijven van wat van een leraar in het po en vo (en mbo) wordt verwacht.

 

Er is landelijk veel aandacht voor het versterken van basisvaardigheden van leerlingen. Daarom is SLO inmiddels als eerste begonnen met de actualisatie van de kerndoelen Nederlands, rekenen en wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid: de basale vaardigheden van élke leraar. Ook onze kennisbases hebben de generieke aspecten van het leraarschap als eerste ter hand genomen. In de loop van het volgende jaar zullen door zowel SLO als door ons de overige vakken, voortbouwend op die generieke vaardigheden, verder worden herijkt.

 

Met SLO is de afspraak gemaakt om zo goed mogelijk met elkaar op te blijven trekken. Dat doen we door elkaar goed op de hoogte te houden van de tussenproducten en door regelmatig met alle partijen die betrokken zijn bij de actualisatie en kennisbases (OCW, UNL, VH en SLO) in overleg te gaan.

KennisbasesJosé Snijder