Peerreview, daar zit muziek in

Hoe kom je op zo’n gedachte? Door ondergedompeld te worden in het O2DM (Overleg Docenten Muziek) en de bijbehorende peerreviewsessie in januari 2021.


Door: Noor van Gils, werkzaam bij het programmabureau 10voordeleraar

Aandacht voor verbeteracties

Muziekdocenten van negen hogescholen met een conservatorium hebben al heel wat ervaring met peerreview. Zij wilden na het gezamenlijk voorbereiden en bespreken van een competentie uit de kennisbasis meer aandacht besteden aan de voorgenomen verbeteracties en de evaluatie daarvan. Het sluiten van de P(plan)D(do)C(check)A(act)-cyclus dus.

Speeddate als alternatief voor het diner

Het diner de avond vooraf werd - coronawise - ingewisseld voor een online speeddate aan het begin van de peerreviewdag. De agenda vermeldde het volgende:

‘Pitchronde - speeddate

Laat elkaar (per triade) met behulp van de informatie op extranet via ‘schermdelen in Zoom’ zien wat jouw bevindingen, evaluaties en verbeteracties zijn van de afgelopen sessies. Welke verbeteracties heb je ingezet en waar sta je nu?’

De voorzitter van deze peerreview dag (ArtEZ Zwolle) wist het belang van de PDCA-cyclus voor accreditatie en kwaliteitsdoeleinden mooi te ondersteunen met enige luchtige noten: ‘the only way to do it is to do it’. De agenda leidde het gezelschap naar:

‘Welke verbeteracties denkt iedereen naar aanleiding van het competentiegebied Interpersoonlijk in te gaan zetten in de PDCA-cyclus?’

Ondersteuning met een online instructie

De ondersteuning van Felix Havenith (Conservatorium Maastricht, Hogeschool Zuyd) was daarbij onmisbaar. Hij ontwierp een instructie op YouTube voor het invullen van het ‘kijkkader’ (0.00 tot 2.00 min) en het ‘bevindingen/verbeteractie/evaluatie-formulier’ (2.00 tot 4.15 min).
Handig voor:

  • Iedere nieuwe deelnemer aan peerreview;

  • Een duurzamer leven van de input tijdens sessies richting de eigen hogeschool en de evaluatie daarvan;

  • De vindbaarheid van documenten qua titel, onderwerp, eigenaar en datum. Belangrijk in het kader van kwaliteitsverantwoording naar buiten toe.

Het O2DM is nog op zoek naar een goede naam voor het ‘achteraf’ formulier. De naam ‘bevindingen/verbeteractie/evaluatie-formulier’ pas niet direct goed bij het motto: ‘C’est le ton qui fait la musique’.

Bespreken instellingsoverstijgende eindconclusies

Enkele weken later werd de opbrengst van de peerreviewdag nog eens besproken in het O2DM. Het gaat dan om de landelijke instellingsoverstijgende eindconclusies, een soort externe PDCA-cyclus. Zijn er aanpassingen van de kennisbasis nodig? Of in het onderwijs? Hoe slim was het om deze O2DM bespreking te plannen gedurende de online ontmoetingsdag Studenten Docent Muziek Nederland. Zoveel muziekvitaminen bij elkaar. Zelfs de instellingsoverstijgende eindconclusies kwamen in de goede map op het extranet van 10voordeleraar te staan.

Ben benieuwd welke incentives bij andere vakken ervoor zorgen dat in peerreview muziek zit!

Peerreview is binnen het programma 10voordeleraar een instellingsoverstijgend instrument voor collegiale feedback over de implementatie en borging van de kennisbases in het onderwijs- en toetsprogramma’s. Tijdens een peerreviewgesprek bekijken lerarenopleiders kritisch elkaars onderwijsprogramma's en verwerken aanbevelingen in het eigen onderwijsprogramma. Vaak vindt het gesprek plaats aan de hand van casuïstiek ten aanzien van de praktische implementatie van specifieke onderdelen van de kennisbasis.