Kennisbases

Kennisbases

Een kennisbasis beschrijft de vakinhoudelijke en vakdidactische kennis en (vakspecifieke) vaardigheden die een student aan het einde van zijn opleiding moet beheersen. In de periode 2008-2011 hebben lerarenopleiders over de volle breedte van de lerarenopleidingen gezamenlijk de kennisbases ontwikkeld. In totaal zijn meer dan zestig kennisbases opgesteld.

Een kennisbasis legt een brede en gemeenschappelijke basis vast. Het is uiteindelijk aan de hogescholen om de inhoud van de kennisbasis te implementeren in hun eigen onderwijs- en toetsprogramma. In de uitwerking ervan wordt ruimte geboden voor de specifieke (levensbeschouwelijke) achtergronden en/of didactische en onderwijskundige uitgangspunten van de verschillende hogescholen.

 

Herijking

Vakinhoudelijke veranderingen, maatschappelijke ontwikkelingen en voortschrijdende inzichten maken het wenselijk dat iedere kennisbasis met enige regelmatig wordt beoordeeld op de inhoud en waar nodig wordt aangepast. In 2016 is gestart met de herijking van de oorspronkelijke kennisbases, waarbij gekeken is naar het actualiseren van de inhoud en het herijken van het niveau. Ook is gekeken naar de breedte van de vakkennis, zodat de kennisbasis het desbetreffende werkterrein (basisonderwijs, tweedegraadsgebied, eerstegraadsgebied) van de toekomstige leraar geheel dekt. Daarnaast is de nadruk gelegd op de implementatie van een aantal (maatschappelijk) belangrijke vakoverstijgende thema’s. Ook is bij de herijking expliciete nadruk besteed aan de samenhang tussen de verschillende kennisbases die inhoudelijke en vakoverstijgende verwantschap kennen. Uiteraard zijn de herijkte kennisbases getoetst aan de laatste wetenschappelijke inzichten van het vak, de ontwikkelingen in het werkveld en veranderingen op het gebied van landelijk beleid.

 

Proces

Lerarenopleiders vormden de spil bij het herijkingsproces van de kennisbases. Alle lerarenopleiders hebben input kunnen leveren. De wensen voor de aanpassing van de verschillende kennisbases hebben ze kenbaar gemaakt tijdens onder andere peer-reviewgesprekken. De uitwisseling van ideeën van lerarenopleiders en wensen tussen de instellingen is nodig om tot een gezamenlijke kennisbasis te komen: peer-review is daar bij uitstek het middel voor. Een kerngroep per kennisbasis heeft de herijkingswensen geïnventariseerd en gebundeld en ter legitimatie voorgelegd aan relevante betrokkenen, waaronder alumni, lectoren, wetenschappers en/of beleidsmakers. De gelegitimeerde herijkingswensen zijn vervolgens ter beoordeling voorgelegd aan de vaststellingscommissie. In deze commissie nemen vertegenwoordigers uit het betreffende landelijke directeurenoverleg lerarenopleidingen, de sectorraden, de Raad voor kwaliteitsborging peer-review en het programmabureau 10voordeleraar deel. De specifieke taak van de vaststellingscommissie is het beoordelen van de procesgang door na te gaan of de procedures juist zijn gevolgd, de herijkingswensen breed zijn gedragen en in afdoende mate zijn onderbouwd.

Na het fiat van de vaststellingscommissie is een schrijfgroep, meestal samengesteld uit leden van de kerngroep, aan de slag gegaan met het herschrijven van de diverse kennisbases. De in eerste versie opgeleverde kennisbases zijn door externe experts van feedback en validering voorzien. De gevalideerde kennisbases zijn vervolgens opnieuw voorgelegd aan (vertegenwoordigers van de) eigen achterban. Na verwerking van de laatste opmerkingen zijn de herijkte kennisbases met een positief advies van het betreffende landelijke directeurenoverleg lerarenopleidingen en de Stuurgroep lerarenopleidingen van de Vereniging Hogescholen vastgesteld.

Voor de betrokkenen bij het herijkingsproces is een extranet beschikbaar gesteld voor het verzamelen en raadplegen van informatie rondom het herijkingsproces.

 

Overzicht kennisbases

  1. Bachelor Generiek
  2. Bachelor Aardrijkskunde
  3. Bachelor Biologie
  4. Bachelor Consumptieve techniek
  5. Bachelor Duits
  6. Bachelor Economie
  7. Bachelor Engels
  8. Bachelor Frans
  9. Bachelor Fries  
  10. Bachelor Geschiedenis
  11. Bachelor Gezondheidszorg en welzijn
  12. Bachelor Godsdienst en levensbeschouwing     
  13. Bachelor Islamgodsdienst          
  14. Bachelor Lichamelijke opvoeding
  15. Bachelor Maatschappijleer
  16. Bachelor Natuurkunde
  17. Bachelor Nederlands
  18. Bachelor Omgangskunde
  19. Bachelor Pedagogiek    
  20. Bachelor Scheikunde
  21. Bachelor Spaans
  22. Bachelor Techniek onderbouw
  23. Bachelor Technische beroepsonderwijsopleidingen
  24. Bachelor Mens en Technologie
  25. Bachelor Wiskunde       

  26. Docentenopleiding Beeldende kunst en vormgeving
  27. Docentenopleiding Dans            
  28. Docentenopleiding Drama         
  29. Docentenopleiding Muziek       

  30. Educatie en Kennismanagement groene sector

  31. Master Generiek
  32. Master Aardrijkskunde
  33. Master Algemene economie
  34. Master Bedrijfseconomie
  35. Master Biologie
  36. Master Duits
  37. Master Engels
  38. Master Frans
  39. Master Fries
  40. Master Geschiedenis
  41. Master Godsdienst en levensbeschouwing
  42. Master Maatschappijleer
  43. Master Natuurkunde
  44. Master Nederlands
  45. Master Scheikunde
  46. Master Wiskunde

  47. Pabo Generiek
  48. Pabo Aardrijkskunde
  49. Pabo Beeldend onderwijs
  50. Pabo Bewegingsonderwijs
  51. Pabo Dans en drama
  52. Pabo Engels
  53. Pabo Fries
  54. Pabo Geestelijke stromingen
  55. Pabo Geschiedenis
  56. Pabo Handschrift
  57. Pabo Muziek
  58. Pabo Natuur en techniek
  59. Pabo Nederlandse taal
  60. Pabo Rekenen-wiskunde


Toetsgidsen en handreikingen studiejaar 2018-2019 beschikbaar

De toetsgidsen en handreikingen voor de landelijke kennistoetsen...

maandag, 3 september 2018
Vacature projectleider landelijke kennistoetsen

Wil jij een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de landelijke...

maandag, 3 september 2018
Vertrek Arian van Staa als programmadirecteur

Per 1 september a.s. vertrekt Arian van Staa als...

maandag, 9 juli 2018