Alienke Jansen en Joost van Damme – schrijfteam Aardrijkskunde eerstegraads
Alienke Jansen (Hogeschool Utrecht) en Joost van Damme (Fontys Lerarenopleiding) zijn lerarenopleiders aardrijkskunde. Samen leiden zij het schrijfteam voor de kennisbasis Leraar Aardrijkskunde, eerstegraads. Zij vormen het schrijfteam, in combinatie met een wisselend aantal andere collega’s. In de eerste fase waren dat Rob Houtgast (Hogeschool Utrecht) en Mieke van Vemden (Fontys Lerarenopleiding).
Bronnen
Het schrijfteam is de gesprekken over de herziening van de kennisbasis vanuit vier bronnen gestart. 'Ten eerste de inbreng vanuit het team herziening kennisbasis Leraar Aardrijkskunde tweedegraads. De tweede bron betrof de gespreksverslagen van de peer reviews gedurende de periode 2021-2025, waaronder gesprekken met experts vak en vakdidactiek', licht Alienke toe. 'Bij de gesprekken over de herziening van de kennisbasis gebruikten we als derde bron de vigerende kennisbasis eerstegraads, waarbij alle betrokken lerarenopleiders op een of meerdere domeinen feedback hebben gegeven. En de vierde bron betrof de conferentie van de Geographical Association in het Verenigd Koninkrijk, om recente ontwikkeling vak en vakdidactiek vanuit internationaal perspectief een plek te geven.'
Gezamenlijk
'We schrijven gezamenlijk aan de kennisbasis', zegt Joost. 'Tijdens de conferentie van de Geographical Association zijn we ermee gestart. Tijdens dat schrijven komen vragen op die navraag vereisen bij onze gespecialiseerde collega’s. Experts vak en vakdidactiek hebben we gevraagd deel te nemen aan onze peer reviews. En we zullen vertegenwoordigers uit het werkveld betrekken zodra er een eerste volledige versie van de herziene kennisbasis klaarligt. Dat doen we via onze vakdidactische netwerken en de werkveldcommissie van de Hogeschool Utrecht.'
Meerwaarde
Wat is ten slotte voor jullie de meerwaarde van de (herijkte) kennisbasis? 'De kennisbasis is een leidraad voor een gesprek over hoe we eerstegraadsdocenten goed kunnen voorbereiden op hun taak in het onderwijs. En een handreiking voor het doorontwikkelen van onderwijsaanbod vak en vakdidactiek', antwoordt Joost.