Borgen eindniveau individuele student

De lerarenopleidingen zetten binnen het programma 10voordeleraar landelijke kennistoetsen in om het eindniveau van de individuele student te borgen. Voor veertien tweedegraadslerarenopleidingen en twee pabovakken worden deze toetsen afgenomen. Een landelijke kennistoets meet of de student over voldoende kennis uit de betreffende kennisbasis beschikt. De toets is leerwegonafhankelijk en is geconstrueerd op basis van de bijbehorende kennisbasis.

Vragen
Lerarenopleiders van de verschillende hogescholen ontwikkelen binnen constructieteams gezamenlijk de landelijke kennistoetsen. Samen met externe deskundigen borgen ze de vakinhoudelijke, taaltechnische en toetstechnische kwaliteit. De landelijke kennistoetsen bestaan uit meerkeuzevragen en bij een aantal vakken zijn ook open invulvragen opgenomen.

Op locatie
De hogescholen nemen op hun eigen locaties de landelijke kennistoetsen digitaal af. Na de toetsafname worden de resultaten geanalyseerd en de cesuur bepaald volgens een wetenschappelijke methode. De onafhankelijke Raad voor Kwaliteitsborging Lerarenopleidingen keurt de cesuur goed en afgevaardigden van de examencommissies van de hogescholen stellen de cesuur vast.

Hogeschoolrapportage
Na elke toetsafname ontvangt de hogeschool een hogeschoolrapportage met informatie over de toets, landelijke cijfers en cijfers van zijn hogeschool. Jaarlijks ontvangen de hogescholen een rapportage van de resultaten op de landelijke kennistoets per vak. Hogescholen kunnen met elkaar de onderlinge verschillen bespreken en daar waar nodig hun onderwijsprogramma aanpassen.

Landelijke regels en voorwaarden
De hogescholen hanteren landelijke regels en voorwaarden rondom deelname en afname van de landelijke kennistoets om het uniforme karakter te waarborgen. Er zijn meerdere toetsperioden per studiejaar. Studenten kunnen per studiejaar tweemaal deelnemen aan een landelijke kennistoets. Door gebruik te maken van hun domeinscores en de inzage van de landelijke kennistoets kunnen studenten zien op welke onderdelen ze zich nog kunnen ontwikkelen.  

Het behalen van de landelijke kennistoets is een voorwaarde om de opleiding af te ronden. Voor de vreemde talen maakt een verplichte internationale toets eveneens onderdeel uit van de borging van de kennisbases. Ook deze taaltoetsen hebben een landelijk bepaalde cesuur. Bij goed leraarschap komt vanzelfsprekend meer kijken. Hogescholen bepalen zelf hoe ze andere kennis en vaardigheden toetsen.

Nieuws landelijke kennistoetsen