Herijking kennisbases tweedegraads, vakmasters en ongegradeerde opleidingen

De landelijke vakoverleggen van de tweedegraads, eerstegraads en ongegradeerde lerarenopleidingen herijken hun kennisbases.  

De volgende groepen spelen een rol in het proces van de herijking.


Schrijfgroepen
De schrijfgroepen bestaan uit een aantal opleiders vanuit de hogescholen. Zij vertegenwoordigen namens het landelijk vakoverleg de brede achterban van het leergebied en nemen het voortouw bij het herschrijven van de kennisbasis.  

Schrijfgroepen tweedegraads

  Generiek deel 1: Algemeen
  Generiek deel 2: Tweedegraads
 Vakspecifiek deel 3:
 Alfa  Gamma  Exact  Beroepsgericht
 Duits  Aardrijkskunde  Biologie  Consumptieve techniek
 Engels  Geschiedenis  Natuurkunde  Dienstverlening en Producten
 Frans  Economie  Scheikunde  Educatie en Kennismanagement
 Groene Sector
 Fries  Godsdienst en  Levensbeschouwing  Techniek  Gezondheidszorg en Welzijn
 Nederlands  Maatschappijleer  Wiskunde  Mens & Technologie
 Spaans      Omgangskunde
       Pedagogiek
       Technisch Beroepsonderwijs


Schrijfgroepen ongegradeerd:

  Generiek deel 1: Algemeen
  Generiek deel 2: Tweedegraads
 Vakspecifiek deel 3:
 ALO
 Kunstvakdocentenopleidingen


Schrijfgroepen vakmasters (VM):

  Generiek deel 1: Algemeen
  Generiek deel 2: Vakmasters
 Vakspecifiek deel 3:
 Alfa  Gamma  Exact
 VM Duits  VM Aardrijkskunde  VM Biologie
 VM Engels  VM Algemene economie  VM Natuurkunde
 VM Frans  VM Bedrijfseconomie  VM Scheikunde
 VM Fries  VM Geschiedenis  VM Wiskunde
 VM Nederlands  VM Godsdienst en  Levensbeschouwing  


Legitimering, validering en vaststelling
De schrijfgroepen vragen inhoudelijke input aan de zogenaamde legitimeringsgroep.  De legitimeringsgroep bestaat o.a. uit experts vanuit onderzoek en wetenschap, vertegenwoordigers van het werkveld, schoolopleiders, curriculumexperts Stichting Leerplanontwikkeling (SLO) en diverse vertegenwoordigers van organisaties die sterke raakvlakken hebben met het betreffende leergebied.  

Deze legitimeringsgroep geeft inhoudelijke feedback op de (tussen)producten die door de schrijfgroep zijn ontwikkeld. De legitimering wordt vastgelegd in een legitimeringsverslag en ter goedkeuring voorgelegd aan een vertegenwoordiger van het desbetreffende landelijke opleidingsoverleg.  In de daaropvolgende validering beoordeelt een valideringsgroep, bestaande uit vertegenwoordigers van SLO, het werkveld en experts die niet betrokken waren bij de legitimering als groep, de nieuwe kennisbasis op relevantie, consistentie en bruikbaarheid. 

De herijkte kennisbases worden uiteindelijk na validering bestuurlijk vastgesteld door de Vereniging Hogescholen.


10voordeleraar 
De procesregisseur, werkzaam bij het programmabureau 10voordeleraar, coördineert het herijkingsproces.  De procesregisseur bewaakt de uitgangspunten van de herijking, fungeert als eerste aanspreekpunt voor de schrijfgroepen, landelijke vakoverleggen en stakeholders. De procesregisseur organiseert de valideringsbijeenkomst, bewaakt de planning,  en brengt verschillende perspectieven en belangen samen.  

De uitgangspunten voor de herijking van de kennisbases tweedegraads, vakmasters en ongegradeerde opleidingen zijn: 

  • De kennisbases sluiten aan op de geactualiseerde kerndoelen en examenprogramma’s voor het primair en voortgezet onderwijs zoals die door SLO zijn vastgesteld, het beroepsbeeld en de bekwaamheidseisen; 

  • De kennisbases worden leeruitkomstproof opgesteld; 

  • In het herijkingsproces wordt gebruik gemaakt van actuele wetenschappelijke inzichten, de kennisbases zijn evidence informed; 

  • In het herijkingsproces speelt het Opleidingsberaad leraren een rol. 


Nieuws herijking kennisbases tweedegraads