Herijking kennisbases tweedegraads, vakmasters en ongegradeerde opleidingen
De landelijke vakoverleggen van de tweedegraads, eerstegraads en ongegradeerde lerarenopleidingen herijken hun kennisbases.
De volgende groepen spelen een rol in het proces van de herijking.
Schrijfgroepen
De schrijfgroepen bestaan uit een aantal opleiders vanuit de hogescholen. Zij vertegenwoordigen namens het landelijk vakoverleg de brede achterban van het leergebied en nemen het voortouw bij het herschrijven van de kennisbasis.
Schrijfgroepen tweedegraads
Generiek deel 1: Algemeen |
Generiek deel 2: Tweedegraads |
Vakspecifiek deel 3: | |||
Alfa | Gamma | Exact | Beroepsgericht |
Duits | Aardrijkskunde | Biologie | Consumptieve techniek |
Engels | Geschiedenis | Natuurkunde | Dienstverlening en Producten |
Frans | Economie | Scheikunde | Educatie en Kennismanagement Groene Sector |
Fries | Godsdienst en Levensbeschouwing | Techniek | Gezondheidszorg en Welzijn |
Nederlands | Maatschappijleer | Wiskunde | Mens & Technologie |
Spaans | Omgangskunde | ||
Pedagogiek | |||
Technisch Beroepsonderwijs |
Schrijfgroepen ongegradeerd:
Generiek deel 1: Algemeen |
Generiek deel 2: Tweedegraads |
Vakspecifiek deel 3: |
ALO |
Kunstvakdocentenopleidingen |
Schrijfgroepen vakmasters (VM):
Generiek deel 1: Algemeen |
Generiek deel 2: Vakmasters |
Vakspecifiek deel 3: | ||
Alfa | Gamma | Exact |
VM Duits | VM Aardrijkskunde | VM Biologie |
VM Engels | VM Algemene economie | VM Natuurkunde |
VM Frans | VM Bedrijfseconomie | VM Scheikunde |
VM Fries | VM Geschiedenis | VM Wiskunde |
VM Nederlands | VM Godsdienst en Levensbeschouwing |
Legitimering, validering en vaststelling
De schrijfgroepen vragen inhoudelijke input aan de zogenaamde legitimeringsgroep. De legitimeringsgroep bestaat o.a. uit experts vanuit onderzoek en wetenschap, vertegenwoordigers van het werkveld, schoolopleiders, curriculumexperts Stichting Leerplanontwikkeling (SLO) en diverse vertegenwoordigers van organisaties die sterke raakvlakken hebben met het betreffende leergebied.
Deze legitimeringsgroep geeft inhoudelijke feedback op de (tussen)producten die door de schrijfgroep zijn ontwikkeld. De legitimering wordt vastgelegd in een legitimeringsverslag en ter goedkeuring voorgelegd aan een vertegenwoordiger van het desbetreffende landelijke opleidingsoverleg. In de daaropvolgende validering beoordeelt een valideringsgroep, bestaande uit vertegenwoordigers van SLO, het werkveld en experts die niet betrokken waren bij de legitimering als groep, de nieuwe kennisbasis op relevantie, consistentie en bruikbaarheid.
De herijkte kennisbases worden uiteindelijk na validering bestuurlijk vastgesteld door de Vereniging Hogescholen.
10voordeleraar
De procesregisseur, werkzaam bij het programmabureau 10voordeleraar, coördineert het herijkingsproces. De procesregisseur bewaakt de uitgangspunten van de herijking, fungeert als eerste aanspreekpunt voor de schrijfgroepen, landelijke vakoverleggen en stakeholders. De procesregisseur organiseert de valideringsbijeenkomst, bewaakt de planning, en brengt verschillende perspectieven en belangen samen.
De uitgangspunten voor de herijking van de kennisbases tweedegraads, vakmasters en ongegradeerde opleidingen zijn:
De kennisbases sluiten aan op de geactualiseerde kerndoelen en examenprogramma’s voor het primair en voortgezet onderwijs zoals die door SLO zijn vastgesteld, het beroepsbeeld en de bekwaamheidseisen;
De kennisbases worden leeruitkomstproof opgesteld;
In het herijkingsproces wordt gebruik gemaakt van actuele wetenschappelijke inzichten, de kennisbases zijn evidence informed;
In het herijkingsproces speelt het Opleidingsberaad leraren een rol.
Nieuws herijking kennisbases tweedegraads