Generiek deel 1 - herijking kennisbasis


Downloads

  • Volgt


Schrijfgroep

De schrijfgroep van de herijking kennisbasis Generiek deel 1 bestaat uit een aantal opleiders vanuit de hogescholen. Zij vertegenwoordigen namens het landelijk vakoverleg de brede achterban van het leergebied en nemen het voortouw bij het herschrijven van de kennisbasis.  (Dit overzicht wordt nog aangevuld.)

Suzanne Pinkster
docent - onderzoeker
Windesheim
lid schrijfgroep




Walter Geerts
NHL Stenden Hogeschool
lid schrijfgroep (voor tweedegraads)



Maaike Kenter hogeschooldocent Rekenen / Wiskunde
Windesheim
lid schrijfgroep (voor Associate degree)

Marike Klomp hogeschooldocent Windesheim
lid schrijfteam

Rob van Bakel
lerarenopleider Natuurkunde & Techniek Fontys Hogescholen
lid schrijfgroep (voor eerstegraads)

Michel Hogenes
hogeschoolhoofddocent De Haagse Hogeschool en Lucia Marthas Institute for Performing Arts
lid schrijfteam (voor KVDO)

Mark Jan Mulder opleidingsmanager Hanzehogeschool Groningen
lid schrijfgroep (voor ALO)

Jeroen Becker
docent pedagogiek/ onderwijskunde
Pabo Avans Hogeschool
lid schrijfteam

Annelotte van Bergen lerarenopleider Onderwijskunde Hogeschool van Amsterdam
lid schrijfgroep (voor de Ad)

Anne de Jager – van de Kerkhof
onderwijskundige
HAN University of Applied Sciences
lid schrijfgroep (voor tweedegraads)
voorzitter LVO generiek

Anne Postma leerlijncoördinator Hogeschool van Amsterdam
lid schrijfgroep (voor tweedegraads)
voorzitter LVO generiek

Nicky van Erp – van den Nieuwenhuijzen
lerarenopleider
Fontys Hogescholen
lid schrijfgroep (voor KVDO)


Nicky Jansen
Fontys Hogescholen
lid schrijfteam (voor PDG)





Dorieke Swinkels-Veldt, onderzoeker - lerarenopleider
Fontys Hogescholen
lid schrijfgroep (voor eerstegraads)


Legitimering, validering en vaststelling
De schrijfgroepen vragen inhoudelijke input aan de zogenaamde legitimeringsgroep.  De legitimeringsgroep bestaat o.a. uit experts vanuit onderzoek en wetenschap, vertegenwoordigers van het werkveld, schoolopleiders, curriculumexperts Stichting Leerplanontwikkeling (SLO) en diverse vertegenwoordigers van organisaties die sterke raakvlakken hebben met het betreffende leergebied.  

Deze legitimeringsgroep geeft inhoudelijke feedback op de (tussen)producten die door de schrijfgroep zijn ontwikkeld. De legitimering wordt vastgelegd in een legitimeringsverslag en ter goedkeuring voorgelegd aan een vertegenwoordiger van het desbetreffende landelijke opleidingsoverleg.  In de daaropvolgende validering beoordeelt een valideringsgroep, bestaande uit vertegenwoordigers van SLO, het werkveld en experts die niet betrokken waren bij de legitimering als groep, de nieuwe kennisbasis op relevantie, consistentie en bruikbaarheid. 

De herijkte kennisbases worden uiteindelijk na validering bestuurlijk vastgesteld door de Vereniging Hogescholen.

De kennisbases bestaan straks uit drie delen. Het eerste deel betreft de generieke kennisbasis. Het tweede deel is generiek opleidingsspecifiek. Het derde deel betreft het vakdeel van de kennisbasis.