Techniek tweedegraads - herijking kennisbasis
Downloads
volgt
Schrijfgroep
De schrijfgroep van de herijking kennisbasis Techniek tweedegraads bestaat uit een aantal opleiders vanuit de hogescholen. Zij vertegenwoordigen namens het landelijk vakoverleg de brede achterban van het leergebied en nemen het voortouw bij het herschrijven van de kennisbasis.
Gerald van Dijk
lerarenopleider en onderzoeker lectoraat Curriculumvraagstukken Funderend Onderwijs, Hogeschool Utrecht
voorzitter schrijfgroep
Vincent Hoksbergen
docent techniek
Hogeschool Utrecht
lid schrijfgroep
Erik van Alphen lerarenopleider Science & Technology | Digitale geletterdheid & Informatica
Fontys Hogescholen
lid schrijfgroep
Milena Spaan
docent techniek
onderzoeker lectoraat Curriculumvraagstukken
Hogeschool Utrecht
lid schrijfgroep
Rob van Bakel
lerarenopleider Science & Technology
Fontys Hogescholen
lid schrijfgroep
Sacha Tippel
lerarenopleider
Hogeschool Utrecht
lid schrijfgroep
Rob Hoevenaars lerarenopleider Techniek
Hogeschool Utrecht
lid schrijfgroep
Legitimering, validering en vaststelling
De schrijfgroepen vragen inhoudelijke input aan de zogenaamde legitimeringsgroep. De legitimeringsgroep bestaat o.a. uit experts vanuit onderzoek en wetenschap, vertegenwoordigers van het werkveld, schoolopleiders, curriculumexperts Stichting Leerplanontwikkeling (SLO) en diverse vertegenwoordigers van organisaties die sterke raakvlakken hebben met het betreffende leergebied.
Deze legitimeringsgroep geeft inhoudelijke feedback op de (tussen)producten die door de schrijfgroep zijn ontwikkeld. De legitimering wordt vastgelegd in een legitimeringsverslag en ter goedkeuring voorgelegd aan een vertegenwoordiger van het desbetreffende landelijke opleidingsoverleg. In de daaropvolgende validering beoordeelt een valideringsgroep, bestaande uit vertegenwoordigers van SLO, het werkveld en experts die niet betrokken waren bij de legitimering als groep, de nieuwe kennisbasis op relevantie, consistentie en bruikbaarheid.
De herijkte kennisbases worden uiteindelijk na validering bestuurlijk vastgesteld door de Vereniging Hogescholen.
De kennisbases bestaan straks uit drie delen. Het eerste deel betreft de generieke kennisbasis. Het tweede deel is generiek opleidingsspecifiek. Het derde deel betreft het vakdeel van de kennisbasis.