Gerald van Dijk - voorzitter schrijfgroep Techniek tweedegraads

Gerald van Dijk is voorzitter van de schrijfgroep voor de lerarenopleidingen Techniek. Hij werkt bij de Hogeschool Utrecht (HU) aan de lerarenopleiding techniek. Daarnaast is hij onderzoeker binnen het lectoraat ‘Curriculumvraagstukken Funderend Onderwijs’ van de HU.

'Ons team wilde voor de nieuwe kennisbasis vooral aansluiten bij de snelle ontwikkelingen in het (algemeen vormend) techniekonderwijs, zoals de praktijkgerichte programma’s in het vmbo en de toegenomen aandacht voor digitale geletterdheid en duurzaamheid', vertelt hij. Daarnaast wilde de schrijfgroep meer keuzeruimte inbouwen voor studenten. 'Dat vroeg om een totaal nieuwe kennisbasis. Dat is volgens ons goed gelukt, met vier basisdomeinen en vier keuzedomeinen, waarvan iedere opleiding er minimaal twee aanbiedt en waar iedere student er vervolgens één uit kiest', licht Gerald toe. Op deze nieuwe kennisbasis bouwen de beide opleidingen inmiddels een geactualiseerd programma.

Er zijn slechts twee opleidingen leraar techniek in Nederland. 'Dat maakte het voorzitterschap van het schrijfteam overzichtelijk', aldus Gerald. 'De schrijfgroep kwam geregeld bij elkaar om tot een nieuwe indeling te komen, de hoofstukken te bespreken en ervoor te zorgen dat we volgens de instructies van 10voordeleraar werkten.'

Ten slotte, hoe verliep de samenwerking tussen de docenten van jouw schrijfteam en de betrokkenen uit het werkveld en de wetenschap? 'De wereld van experts, inclusief leraren, op het gebied van algemeen vormend techniekonderwijs is niet zo groot en alle schrijvers beschikken over een uitgebreid netwerk', antwoordt Gerald. 'Dus het was voor ons gemakkelijk om tussentijds informatie en feedback op te halen vanuit het werkveld en de wetenschap.'