Duits tweedegraads - herijking kennisbasis


Downloads

  • volgt


Schrijfgroep

De schrijfgroep van de herijking kennisbasis Duits tweedegraads bestaat uit een aantal opleiders vanuit de hogescholen. Zij vertegenwoordigen namens het landelijk vakoverleg de brede achterban van het leergebied en nemen het voortouw bij het herschrijven van de kennisbasis.  

Henriett Gerda
lerarenopleider Duits, Hogeschool Rotterdam
lid schrijfgroep (coördinatie)

Corinne Struijs
lerarenopleider Duits en bachelorcoördinator voltijd en deeltijd Duits Fontys Hogescholen
lid schrijfgroep

Suzanne Görlich lerarenopleider Duits, Hogeschool van Amsterdam
lid schrijfgroep

Esther Hokken
lerarenopleider Duits, Hogeschool Utrecht
lid schrijfgroep

Johannes Monheim lerarenopleider Duits,
Fontys Hogscholen
lid schrijfgroep


Legitimering, validering en vaststelling
De schrijfgroepen vragen inhoudelijke input aan de zogenaamde legitimeringsgroep.  De legitimeringsgroep bestaat o.a. uit experts vanuit onderzoek en wetenschap, vertegenwoordigers van het werkveld, schoolopleiders, curriculumexperts Stichting Leerplanontwikkeling (SLO) en diverse vertegenwoordigers van organisaties die sterke raakvlakken hebben met het betreffende leergebied.  

Deze legitimeringsgroep geeft inhoudelijke feedback op de (tussen)producten die door de schrijfgroep zijn ontwikkeld. De legitimering wordt vastgelegd in een legitimeringsverslag en ter goedkeuring voorgelegd aan een vertegenwoordiger van het desbetreffende landelijke opleidingsoverleg.  In de daaropvolgende validering beoordeelt een valideringsgroep, bestaande uit vertegenwoordigers van SLO, het werkveld en experts die niet betrokken waren bij de legitimering als groep, de nieuwe kennisbasis op relevantie, consistentie en bruikbaarheid. 

De herijkte kennisbases worden uiteindelijk na validering bestuurlijk vastgesteld door de Vereniging Hogescholen.

De kennisbases bestaan straks uit drie delen. Het eerste deel betreft de generieke kennisbasis. Het tweede deel is generiek opleidingsspecifiek. Het derde deel betreft het vakdeel van de kennisbasis.