Tweedegraadslerarenopleiding wiskunde maakt volgende stap in professionalisering landelijke kennistoets

Lerarenopleiders van de tweedegraadslerarenopleiding wiskunde hebben zich ingespannen om de landelijke kennistoets verder te professionaliseren. De landelijke kennistoets wordt sinds 2013 afgenomen. De afgelopen jaren is constructief gewerkt aan het opbouwen van een kwalitatief goede itembank met voldoende vragen die ongewijzigd in meerdere toetsen zijn gebruikt. Dit maakt het mogelijk om gebruik te maken van de itemresponstheorie om de cesuurscore van toekomstige landelijke kennistoetsen te bepalen. In september hebben lerarenopleiders de landelijke cesuurscore bepaald.

 

Verschillende expertises werken met elkaar samen

De lerarenopleiders hebben vastgesteld wat de minimale vereisten zijn voor de kennis die nodig is om te slagen voor de landelijke kennistoetsen. Het programmabureau 10voordeleraar en de Raad voor Kwaliteitsborging Lerarenopleidingen hebben hun expertise op het gebied van cesuurbepaling en psychometrie ingebracht. Hierdoor is het mogelijk dat voor elke toets de juiste cesuur wordt bepaald.

Bepaling van de cesuurscore

De landelijk cesuurscore is tot stand gekomen door een normeringspanel, bestaande uit lerarenopleiders die zijn voorgedragen door het Landelijk Vakoverleg Wiskunde. De panelleden hebben niet alleen deelgenomen aan de landelijke kennistoets, maar hebben zich ook verdiept in de inhoud van de onderliggende kennisbasis om zo het vooraf gezamenlijk vastgestelde, noodzakelijke kennisniveau te kunnen bepalen. Uiteindelijk hebben zij tijdens een bijeenkomst met behulp van de Angoffmethode de cesuurscore bepaald op twee verschillende versies van de landelijke kennistoets. De uiteindelijke cesuurscore zal vanaf komend studiejaar door middel van itemresponstheorie overgebracht worden naar de nieuwe versies van de landelijke kennistoets. 

Gezamenlijk inzicht beoogde vakinhoudelijke niveau

De normeringspanelleden vonden het waardevol om met vakcollega’s te kunnen discussiëren over de inhoud van de toetsvragen. Op deze wijze ontstond een gezamenlijk inzicht over het beoogde vakinhoudelijke niveau en een groter gevoel van eigenaarschap van deze toetsen.

Toelichting op de itemresponstheorie

Wat is itemresponsetheorie?

Itemresponstheorie wordt ook wel de moderne testtheorie genoemd. Deze theorie is een wetenschappelijke benadering om de examenresultaten op afzonderlijke toetsvragen te analyseren. Het is een bewezen manier om de item-kwaliteitsindicatoren (zoals de moeilijkheid van de toetsvraag en het onderscheidend vermogen) vast te leggen in de itembank. Het voorkomt dat de kwaliteitsindicatoren van de toetsvragen na een enkele afname onbetrouwbaar zijn, simpelweg omdat de groep deelnemende studenten van elke afname verschilt. Daarom is het nodig om alle toetsvragen uit verschillende toetsversies (afnames) op één meetschaal te brengen en de vaardigheid van de deelgenomen groep studenten met elkaar te vergelijken en zo betrouwbare item-kwaliteitsindicatoren vast te stellen. Hiervoor is een strikte administratie van de ankeritems (zelfde set aan items die in verschillende toetsversies voorkomen) in de itembank nodig. Daarnaast worden er enkele andere eisen gesteld zoals aan de hoeveelheid studenten dat bij elk toetsversie minimaal deel moeten hebben genomen.