Babs Gezelle Meerburg – voorzitter schrijfgroep Fries
Babs Gezelle Meerburg werkt als lerarenopleider Fries aan NHL Stenden Hogeschool in Leeuwarden en Groningen. Deze hogeschool biedt zowel een tweede- als een eerstegraads lerarenopleiding Fries. Babs is verantwoordelijk voor de coördinatie binnen lerarenopleidingen Fries, het contact met externe partijen zoals de Provincie Fryslân. Ook geeft zij colleges over Friese literatuur, literatuurgeschiedenis en de geschiedenis van Fryslân. Bovendien begeleidt zij studenten Fries in de afstudeerfase van de opleidingen.
Babs is voorzitter van het schrijfteam voor de herijking kennisbasis bachelor Fries. Wat is haar rol? 'Als voorzitter ben ik verantwoordelijk voor het coördineren van het schrijfproces, het bewaken van de voortgang en de afstemming met de 10voordeleraar. Daarnaast zorg ik ervoor dat we gezamenlijk toewerken naar een actuele en breed gedragen kennisbasis Fries. Gezien de unieke positie van de tweedegraadsopleiding Fries, die slechts op één plek in Nederland wordt aangeboden, namelijk op NHL Stenden Hogeschool is een combinatie van interne èn externe gerichtheid extra belangrijk. We willen immers met de nieuwe kennisbasis niet alleen de startbekwaamheid van afgestudeerde leraren Fries borgen, maar ook recht doen aan het grotere onderwijsveld van Fries (Taalplan Fries Taalplan Frysk 2030 – Frysk, foar no en letter) en aan het Fries als Europese minderheidstaal.'
Schrijfteam
Het schrijfteam Fries bestaat uit twee personen: Babs Gezelle Meerburg en Dörte Gezelle Meerburg. Binnen het schrijfteam bespreken zij de inhoud en de opbouw van de kennisbasis. Op basis van onze overwegingen schrijven en herschrijven we teksten. Wat zijn daarbij belangrijke vragen? 'Een aantal', antwoordt Babs.'Wat moet iedere afgestudeerde leraar Fries minimaal weten en kunnen? Hoe sluiten we aan bij actuele ontwikkelingen in de maatschappij, in het onderwijs (generieke kennisbasis) en het vakgebied (nieuwe kerndoelen en examenprogramma’s)? Hoe zorgen we ook voor een praktisch hanteerbare kennisbasis voor de opleidingen en voor studenten? Ook wilden we zorgvuldig aansluiten bij nieuwe kennisbases van andere taalvakken. Voor de positie en status van het Fries is het belangrijk om volwaardig mee te draaien binnen landelijke ontwikkelingen. Daarom sluiten we bewust aan bij de gezamenlijke lijn en proberen we een degelijk doordacht product neer te zetten.'
Proces
In het studiejaar 2022–2023 zette het schrijfteam de eerste stappen voor de herijking. Vanaf augustus 2023 nam het deel aan de maandelijkse overleggen van de taalvoorzitters. 'Samen met lectoren ontwikkelden we een format dat bruikbaar is voor alle talenkennisbases. Zo kregen de kennisbases eenzelfde structuur en taal, een reactie op kritiek op de kennisbases uit 2017. Maar ook los daarvan vind ik het waardevol om als talen samen te werken. Het leert je anders kijken. Zo hebben wij in de kennisbasis Fries bijvoorbeeld de ambassadeursfunctie van de docent expliciet opgenomen, wat andere talensecties aan het denken zette, goh, is dat ook iets voor ons?', vertelt Babs over het schrijfproces. 'In januari 2024 zijn we gestart met het daadwerkelijke herschrijven van de kennisbasis Fries. Vanwege inhoudelijke en onderwijsontwikkelingen kozen we voor een grondige herziening van de versie uit 2017. In plaats van een strikte taakverdeling, werkten we als duo aan alle onderdelen, maar steeds in afstemming met een meeleesgroep van collega-lerarenopleiders Fries. We betrekken bij deze klus actief collega’s uit het werkveld, alumni en vakwetenschappers. Dat doen we via individuele contacten en schriftelijke feedbackrondes en combinaties daarvan. Samen met betrokkenen uit het werkveld en de wetenschap hopen we te komen tot een kennisbasis die aansluit bij de praktijk van nu én van morgen. Vooral bij een minderheidstaal als het Fries is samenwerking cruciaal, zowel provinciaal als landelijk, zelfs in Europees verband.'
Meerwaarde
Wat is volgens Babs de meerwaarde van de (herijkte) kennisbasis Fries? ‘De herijkte kennisbasis biedt de kans om het beroep van leraar Fries opnieuw te doordenken en te verankeren in de actualiteit’, aldus Babs. 'Het is een middel om helderheid te geven over het gewenste eindniveau van beginnende leraren. De dialoog die we voeren over inhoud, taal en visie op het leraren Fries opleiden is minstens zo waardevol als het document zelf. Met de herijkte kennisbasis zullen we in de lerarenopleidingen Fries onze leeruitkomsten herzien en onze focus verleggen naar meertaligheidsdidactiek, meer aandacht voor actieve taalproductie en gebruik van online middelen. We kunnen zichtbaarder aansluiting zoeken bij basisvaardigheden, zoals burgerschap. Andere belangrijke aanvullingen in de nieuwe kennisbasis zijn de nadruk op geïntegreerd onderwijs (belangrijk bij Fries als ‘één-uurs-vak’).'