Henk Tober – voorzitter schrijfgroep vakmaster Natuurkunde
Henk Tober is lerarenopleider natuurkunde op de Hogeschool Utrecht. Hij is coördinator van de masteropleiding Natuurkunde en geeft ook zijn meeste lessen in deze opleiding. Naast vakinhoudelijke cursussen verzorgt hij de begeleiding van studenten in de meer generieklijn van de opleiding. Hij is voorzitter van de schrijfgroep van de kennisbasis vakmaster Natuurkunde.
Samen met collega’s van Fontys Hogescholen, NHL Stenden Hogeschool en Hogeschool Utrecht vormt hij de schrijfgroep voor de nieuwe kennisbasis van de eerstegraadsopleiding natuurkunde. ‘In de uitvoering werken we gelijkwaardig. De rol als voorzitter onderscheidt zich er eigenlijk alleen in dat ik wat meer organisatorische taken op mij neem, zoals planning van bijeenkomsten en contact met 10voor de leraar’, licht Henk toe.
‘In het schrijfteam bespreken we aanpassingen die wenselijk zijn in de kennisbasis, zowel inhoudelijk als in hoe we deze hoe we deze weer willen geven. Daarnaast maken we met elkaar afspraken over het tijdspad. We hebben de domeinen van de kennisbasis verdeeld onder de leden van het schrijfteam. Daarbij hebben we tweetallen gevormd die overleggen over een domein voordat we dit in het hele team bespreken.’
Hoe verloopt de samenwerking tussen de docenten van jouw schrijfteam en de betrokkenen uit het werkveld en de wetenschap? ‘Op dit moment werken we alleen met docenten van de eerstegraadsopleiding aan de nieuwe kennisbasis. De leden van het schrijfteam koppelen dit terug aan docenten op hun eigen opleidingen’, antwoordt Henk. ‘Op dit moment zijn we bezig met de eerste voorstellen. In een later stadium gaan we die voorleggen aan andere betrokkenen.’
Dit zorgvuldig ingerichte proces zal uiteindelijk resulteren in een herijkte kennisbasis vakmaster Natuurkunde. ‘Daarmee kunnen we een aansluiten bij vernieuwingen in het werkveld die het gevolg zijn van de herziening van de examenprogramma’s en de herziening van de kennisbasis van de tweedegraads opleidingen’, besluit Henk in reactie op de vraag wat voor hem de meerwaarde is van de (herijkte) kennisbasis.