Hetty van der Woude - schrijfteam Aardrijkskunde

Hetty van der Woude is sinds 2004 werkzaam voor wat nu NHL Stenden Hogeschool heet. Zij werkt voor de opleiding leraar Aardrijkskunde en verzorgt vakinhoudelijke, vakdidactische en afstudeeronderdelen in zowel de voltijd als de deeltijdvariant van de opleiding. Sinds de allereerste versie van kennisbasis lerarenopleiding aardrijkskunde en de LKT is zij betrokken bij het proces om de kennisbasis en de bijbehorende landelijke kennistoets vorm te geven en de kwaliteit te bewaken.

De kennisbasis van de lerarenopleiding Aardrijkskunde hoeft deze ronde maar zeer beperkt te worden aangepast. 'Dus bestaat het schrijfteam bestaat uit mijzelf, de overige opleidingen lezen mee en geven feedback. Tijdens de LVO-vergaderingen bespreken we de wijzingen', licht Hetty toe. 'De opleidingen en het LVO hebben interessante gesprekken gevoerd over een aantal vraagstukken. Die gaan over de huidige samenleving en de manier waarop we met aardrijkskundige onderwerpen en vraagstukken in de schoolaardrijkskunde te maken hebben, en hoe wij daar als opleidingen studenten bij kunnen ondersteunen. Dat heeft geleid tot het actualiseren en dekoloniseren van taalgebruik bij bepaalde domeinen. Verder is er afstemming met het schrijfteam van de masteropleiding leraar aardrijkskunde om de doorlopende kennislijn te versterken.'

Hoe verloopt de samenwerking tussen het schrijfteam en betrokkenen uit het werkveld en de wetenschap? 'Over het algemeen heeft de aardrijkskunde community een goede relatie met het werkveld en de wetenschap. We ontmoeten elkaar via de Knagdag en via het concept van SamenOpleiding. Veel alumni zijn bereid en enthousiast om mee te denken over de kennisbasis en de kwaliteit van de opleidingen', antwoordt Hetty.

Ten slotte geeft Hetty aan wat voor haar de meerwaarde van de (herijkte) kennisbasis is. 'De kennisbasis voldoet hiermee weer aan de actuele vraagstukken in de wetenschap en samenleving en de vakdidactiek. Daarmee blijven we leraren opleiden die hun leerlingen en studenten actueel en duurzaam kunnen ondersteunen tot wereldburgers.'