Honorine de Keijzer-Davies - lid Kernteam Engels
Honorine de Keijzer-Davies is docent Engels bij de pabo aan de Hogeschool Utrecht. Zij is tweetalig opgevoed, heeft een master in scheikunde, een bachelor leraar basisonderwijs, is coördinator tweetalig primair onderwijs bij IKC de Eglantier en heeft zich gespecialiseerd in Content Language Integrated Learning.
'In de afgelopen drie jaar heb ik in alle varianten van de pabo gewerkt en heb ik mij als docent Engels beziggehouden met het vernieuwen van de praktijkopdrachten. Verder ben ik werkzaam als instituut opleider en regio instituut opleider. Daarnaast begeleid ik studenten in het derde jaar en tijdens het afstuderen. Vanuit deze rollen zoek ik de verbinding tussen de praktijk, theorie en de professionele identiteit van toekomstige leerkrachten', licht Honorine haar werkzaamheden toe. Zij is momenteel betrokken bij het ontwikkelen van open leermateriaal: English for Specific Purposes – spreekvaardigheid methode Engels voor de leerkracht in het basisonderwijs om hun spreekvaardigheid B2 Engels te realiseren.
“Taal en cultuurbewuste leerkrachten bekwaam in lingua franca vormen sleutel”
Zij is actief betrokken geweest bij de feedback rondes van de vernieuwde kerndoelen (via VEDOCEP). 'Ik ben dan ook enthousiast om samen te werken met collega’s van hogescholen en uit het werkveld om de kennisbasis te herijken. In onze meertalige samenleving zijn taal en cultuurbewuste leerkrachten die bekwaam zijn in een lingua franca de sleutel om leerlingen deel te laten nemen in onze globaliserende maatschappij', vertelt Honorine.
Kernteam
De kennisbases van de pabo worden herijkt. Voor een reeks leergebieden van de lerarenopleiding pabo zijn kernteams samengesteld. Het kernteam bestaat uit een aantal instituutsopleiders vanuit de hogescholen en een aantal schoolopleiders vanuit het werkveld. Met elkaar vertegenwoordigen ze de brede achterban van het leergebied en dragen ze zorg voor de inhoudelijk herijking van de betreffende kennisbases. Ze worden hierin bijgestaan door een curriculumexpert vanuit Stichting Leerplanontwikkeling.
Naast het kernteam is er nog een aantal andere groepen die een rol spelen in het proces van de herijking van de kennisbases: de advieskring, de procesregisseur en het Opleidingsberaad Leraren. Op deze pagina lees je daarover meer.