Lydia de Jong - lid kernteam Fries

Lydia de Jong is werkzaam als juf van groep 3/4 en groep 5/6 op de Sint Radboud School in Jirnsum. Daarnaast werkt zij samen met de organisatie Cedin aan het nieuwe curriculum Fries, voor het basis- en middelbaar onderwijs. Zo test zij de nieuwe kerndoelen Fries voor het basisonderwijs uit in haar praktijk.

'Elke dag begeleid ik kinderen om elke dag weer meer te groeien en te ontwikkelen', vertelt Lydia. 'Daarnaast verzorg ik vak geïntegreerd taalonderwijs (Nederlands, Fries, Engels en andere moedertalen -red.), met Wereldoriëntatie en de creatieve vakken. Zo leren de kinderen thematisch vak geïntegreerd en zijn ze onbewust, actief bezig met taal.' Mariëlle Paul, minister voor primair en voortgezet onderwijs in 2023-2024, kwam op bezoek bij Lydia in de klas. 'Ik haar meegenomen in mijn geïntegreerd Friese onderwijs, met de nieuwe conceptkerndoelen Fryske taal en cultuur.'

Wat boeit Lydia in haar werk? 'Alle kinderen iedere dag zien en laten groeien in hun talenten. Inzetten op onbewust en actief vak geïntegreerd taalonderwijs. Hard werken en werken met je hart', beantwoordt zij die vraag overtuigd. Dezelfde motivatie legt zij aan de dag voor de herijking van de kennisbasis. 'Het Fries is mijn moedertaal. Ik vind het van belang dat het Friese onderwijs goed staat op de basisschool, voor de toekomst van het Fries. Dit Friese onderwijs begint met het onderwijs op de pabo. Hier houd ik mij dan ook graag mee bezig', besluit Lydia.


Kernteam
De kennisbases van de pabo worden herijkt. Voor een reeks leergebieden van de lerarenopleiding pabo zijn kernteams samengesteld. Het kernteam bestaat uit een aantal instituutsopleiders vanuit de hogescholen en een aantal schoolopleiders vanuit het werkveld. Met elkaar vertegenwoordigen ze de brede achterban van het leergebied en dragen ze zorg voor de inhoudelijk herijking van de betreffende kennisbases. Ze worden hierin bijgestaan door een curriculumexpert vanuit Stichting Leerplanontwikkeling.

Naast het kernteam is er nog een aantal andere groepen die een rol spelen in het proces van de herijking van de kennisbases: de advieskring, de procesregisseur en het Opleidingsberaad Leraren. Op deze pagina lees je daarover meer.