Merel Koers - lid kernteam Generiek
Merel Koers werkt sinds 2009 in het speciaal onderwijs op verschillende cluster-4 scholen. Daarbij heeft zij jaren als leerkracht en teamleider gewerkt. Momenteel is zij als adviseur passend onderwijs verbonden aan het expertisecentrum van stichting Orion openbaar speciaal onderwijs in Amsterdam.
'Mijn werk is ontzettend divers. Vanuit de visie van mijn organisatie ondersteun ik scholen bij verschillende ondersteunings- en ontwikkelingsvragen. Dit kan zowel op leerling/leerkracht- als op schoolniveau zijn. Daarnaast ben ik onderdeel van het onderzoeksteam dat interne en externe kwaliteitsanalyses uitvoert naar onderwijskwaliteit', licht Merel haar werkzaamheden toe. 'Daarbij wordt steeds goed gekeken ‘voor wie’ en ‘waartoe’ een school haar onderwijs verzorgt, en wat dat betekent voor de inrichting van haar onderwijs. Ook geef ik regelmatig workshops over leerlingen met specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften, executieve functies en traumasensitief onderwijs.'
“Wanneer leerlingen zich gezien en begrepen voelen, ontstaat er vertrouwen”
In haar benadering van leerlingen staat het kind centraal. 'Door mijn ervaring, kennis en de inzichten die ik heb opgedaan, probeer ik samen met scholen toe te werken naar een leeromgeving waarin álle kinderen tot ontwikkeling kunnen komen', zegt Merel. 'Ik geloof sterk dat een goede (zorg)structuur, heldere sturing en constante aandacht voor kwaliteit essentieel zijn voor een leeromgeving waarin ieder kind tot zijn recht komt. Deze elementen zorgen niet alleen voor duidelijkheid en veiligheid, maar ook voor ruimte waarin verschillen worden erkend en ondersteund. Wanneer leerlingen zich gezien en begrepen voelen, ontstaat er vertrouwen, de basis voor ontwikkeling en leerwinst. Door planmatig te werken en oog te hebben voor de specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van kinderen, kunnen we bouwen aan een inclusieve school waar ieder kind de kans krijgt om zich optimaal te ontwikkelen.'
Kernteam
De kennisbases van de pabo worden herijkt. Voor een reeks leergebieden van de lerarenopleiding pabo zijn kernteams samengesteld. Het kernteam bestaat uit een aantal instituutsopleiders vanuit de hogescholen en een aantal schoolopleiders vanuit het werkveld. Met elkaar vertegenwoordigen ze de brede achterban van het leergebied en dragen ze zorg voor de inhoudelijk herijking van de betreffende kennisbases. Ze worden hierin bijgestaan door een curriculumexpert vanuit Stichting Leerplanontwikkeling.
Naast het kernteam is er nog een aantal andere groepen die een rol spelen in het proces van de herijking van de kennisbases: de advieskring, de procesregisseur en het Opleidingsberaad Leraren. Op deze pagina lees je daarover meer.