Raamwerk en kernconcepten leergebieden Nederlands en Rekenen en wiskunde ontwikkeld
De afgelopen periode hebben de kernteams van Nederlands en Rekenen en wiskunde hard gewerkt aan het raamwerk en de eerste uitwerking van een aantal kernconcepten voor hun leergebied. Een eerste versie van deze (tussen)producten is door elk van de leergebieden voorgelegd aan een advieskring. We geven hieronder een meer inhoudelijke toelichting op het raamwerk en de kernconcepten.
In het raamwerk van een leergebied is de structuur opgenomen van de kennisbasis van een leergebied. Het raamwerk kan worden gezien als de inhoudsopgave van een kennisbasis van een leergebied, zoals dat ook zichtbaar is bij de actualisatie van de kerndoelen. In een kernconcept wordt dit verder uitgewerkt en van voorbeelden voorzien.
Raamwerk
Het raamwerk van elk leergebied, en daarmee de uitwerking van de onderliggende kennisbasis, hanteert eenzelfde hoofdstructuur. Deze hoofdstructuur bestaat uit twee onderdelen, namelijk de inhoud en de didactiek. Deze hoofdstructuur zorgt voor herkenbaarheid en overzichtelijkheid.
Binnen de uitwerking van het onderdeel inhoud worden de domeinen van de geactualiseerde kerndoelen van het betreffende leergebied als subdomeinen opgenomen. Dit zorgt voor een directe verbinding met de betreffende kerndoelen, waarmee de relatie tussen het onderwijs op het primair onderwijs en het onderwijs op de pabo wordt onderstreept.
Kernconcepten
Elk kernteam voorziet het raamwerk van een aantal exemplarische uitwerkingen van kernconcepten. Een dergelijk kernconcept vormt het equivalent van een kerndoel, namelijk de beschrijving van de globale onderwijsinhouden van het betreffende leergebied.
Een kernconcept is opgebouwd aan de hand van de volgende structuur, in navolging van de gehanteerde structuur van de kerndoelen door Stichting Leerplanontwikkeling (SLO):
Kernconcept: beschrijft in hoofdlijnen wat een startbekwame leraar moet kennen en kunnen
Doelzin: biedt een meer specifieke uitwerking van het kernconcept
Het gaat hierbij om: biedt een verdere concretisering van de doelzin
Te denken valt aan: voorbeelden die helpen begrijpen waar het in het kernconcept om gaat
Op naar de finish!
Na het verwerken van de input van de advieskring op het raamwerk en de eerste kernconcepten, kunnen de kernteams van Nederlands en rekenen en wiskunde verder met het uitwerken van de overige kernconcepten. Daarmee komt de finish, de herijking van de inhouden van hun leergebieden, langzaam maar zeker in zicht.
Meer informatie over de herijking van de kennisbases van de pabo is te vinden op deze pagina.