Peter Bom – lid kernteam Mens en Natuur

Peter Bom is onderzoeker bij het lectoraat Vernieuwend Onderwijs en docent Natuur en Techniek op de lerarenopleiding van Hogeschool Saxion. Daarnaast was hij in het schooljaar 23/24 lid van het kerndoelenteam Mens en Natuur (SLO).

Als docent laat hij zijn studenten zien hoe mooi het vak is en hoe je daarover vanuit verwondering en nieuwgierigheid les kan geven. 'Laat kinderen bijvoorbeeld onderzoeken hoe uit een klein zaadje een hele plant groeit die bloemen krijgt waaruit dan weer nieuwe zaden komen. In mijn werk als onderzoeker onderzoek ik hoe je kinderen vanuit nieuwsgierigheid kan laten leren, wat wel of niet werkt', zegt Peter.

Hands-on leren is effectief als je het op een goede manier begeleidt

In zijn werk kan hij zijn verwondering en nieuwsgierigheid delen met zijn studenten en hen laten zien hoe zij dat weer met de leerlingen in hun klas kunnen doen. 'Studenten denken soms dat Natuur en Techniek een moeilijk vak is om te geven', merkt Peter. 'Maar als ze er dan achter komen dat leerlingen van het uit elkaar halen van een bloem of het maken van een dierentuinverblijf al zoveel leren worden ze vaak wel enthousiast. Juist het hands-on leren is zo effectief als je het op een goede manier begeleidt, dat boeit me.'

Wat motiveert Peter om aan deze herijking deel te nemen? 'Ik vind het belangrijk dat leraren basisonderwijs de juiste tools in handen krijgen om goed en effectief les te kunnen geven over mens en natuur. Door in de kennisbasis aan te geven wat ze daarvoor moeten kennen en kunnen hoop ik dat we onze vakcollega’s helpen om de toekomstige leraren die tools in handen te geven', antwoordt hij.


Kernteam
De kennisbases van de pabo worden herijkt. Voor een reeks leergebieden van de lerarenopleiding pabo zijn kernteams samengesteld. Het kernteam bestaat uit een aantal instituutsopleiders vanuit de hogescholen en een aantal schoolopleiders vanuit het werkveld. Met elkaar vertegenwoordigen ze de brede achterban van het leergebied en dragen ze zorg voor de inhoudelijk herijking van de betreffende kennisbases. Ze worden hierin bijgestaan door een curriculumexpert vanuit Stichting Leerplanontwikkeling.

Naast het kernteam is er nog een aantal andere groepen die een rol spelen in het proces van de herijking van de kennisbases: de advieskring, de procesregisseur en het Opleidingsberaad Leraren. Op deze pagina lees je daarover meer.