Robert Gelinck – voorzitter schrijfgroep Educatie en Kennismanagement Groene Sector

Robert Gelinck is opleidingsmanager bij de educatieve faculteit van Aeres Hogeschool in Wageningen. Vanuit die functie is hij verantwoordelijk voor de opleiding Docent en kennismanager Groen, die de hogeschool in verschillende varianten aanbiedt. Robert is voorzitter van het schrijfteam dat de kennisbasis voor de opleiding Docent en kennismanager Groen herijkt.

‘Dat is de enige tweedegraads leraren opleiding voor het profiel Groen in Nederland’, zegt hij. ‘We zijn de opleiding op dit moment aan het herzien en om de kennisbasis en de opleiding goed op elkaar af te stemmen wordt ook de kennisbasis herzien.’

Schrijfgroep
Wat bespreekt zijn schrijfgroep? ’We bespreken hoe we ontwikkelingen in het werkveld op een goede manier kunnen verwerken in de kennisbasis. En werken we toe naar het brede profiel Groen’, voegt hij toe, ‘Daarbij willen we meer geïntegreerd kijken naar de verschillende kennisdomeinen die binnen dit brede profiel vallen. In het schrijfteam zijn zoveel mogelijk de verschillende kennisdomeinen vertegenwoordigd, zodat er direct ook draagvlak ontstaat voor de implementatie, op het moment dat de herijking gedaan is. Daarnaast is er een procesbegeleider benoemd, die de planning maakt en de voortgang monitort. Het schrijfwerk is gedaan door een kleine groep binnen dit schrijfteam.

Samenwerking
Hoe verloopt de samenwerking tussen de docenten van je schrijfteam en de betrokkenen uit het werkveld en de wetenschap? ‘Omdat we een eigen opleidingsschool hebben zijn de lijntjes naar ons werkveld heel kort. We hebben daarbinnen veel aandacht voor optimaal samen opleiden. Ontwikkelingen en ideeën worden wederzijds regelmatig uitgewisseld. Omdat we een beroepsgerichte lerarenopleider zijn, investeren we ook in goede verbinding met brede groene beroepenveld’, antwoordt Robert.

Meerwaarde
De meerwaarde van de herijking is dat de kennisbasis beter aansluit bij de ontwikkelingen in ons werkveld. ‘Ook zijn we ons onderwijs aan het herontwerpen. Dat maakt het een uitgelezen kans om een optimale verbinding te gaan creëren’, aldus Robert. Ook bestond binnen de oude kennisbasis een grote diversiteit aan inhouden, die zich niet altijd goed lieten vertalen naar ons onderwijs. ‘De herijking leidt naar een meer holistische kennisbasis’, stelt hij.