Kunst en Cultuur - herijking kennisbases pabo


Downloads

  • volgt


Kernteam

Chantal Brunt
lid kernteam Kunst en Cultuur

Sanne Wichman
lid kernteam Kunst en Cultuur

Truus Weesjes
lid kernteam Kunst en Cultuur

Belén Kerkhoven
lid kernteam Kunst en Cultuur

Anton Klein
lid kernteam Kunst en Cultuur

Charissa Koek
lid kernteam Kunst en Cultuur

Peter Swart
lid kernteam Kunst en Cultuur

Leanne Kroes
lid kernteam Kunst en Cultuur

Roeland Vrolijk
lid kernteam Kunst en Cultuur


Advieskring

Evert Bisschop Boele leidt het lectoraat Kunsteducatie van de Hanzehogeschool Groningen, bestaande uit docent-onderzoekers van Prins Claus Conservatorium, Academie Minerva, de Pedagogische Academie en de Master Kunsteducatie. Hij heeft een achtergrond als etnomusicoloog en muziekdocent, en doet onderzoek naar de rol van muziek in het alledaagse leven en naar de pedagogische aspecten van kunsteducatie.

Jos Bol - tekst volgt

Ronald de Ceuster heeft een beroepspraktijk als beeldend kunstenaar. Hij is van 2004 t/m 2023 als docent, begeleider en projectcoördinator verbonden geweest aan de bacheloropleiding Artisteducator in Theater & Media (voorheen docent theater) en de opleiding Master Kunsteducatie van ArtEZ University of the Arts.

Imme Dekker is leerkracht in het basisonderwijs. Hij heeft in 2024 zijn diploma behaald aan Hogeschool de Kempel. Hij vertegenwoordigt de huidige leerkrachten in opleiding en alumni.

Jaco van den Dool is hoofd van de Opleiding Docent Muziek aan het Conservatorium van Amsterdam. Hij studeerde docent muziek aan Codarts, haalde zijn master muziekwetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam en promoveerde in 2018 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij schreef een proefschrift over de rol van het lichaam in muzikale leerprocessen. In 2019 heeft hij als schoolleider de overstap naar het primair onderwijs gemaakt. In deze functie liet hij geen kans onbenut om kunsteducatie een vaste plek in het curriculum te geven.

Nita Halman is docent bij de pabo van Hogeschool Utrecht, waar ze onder meer het vak dans/drama geeft. Daarnaast ontwikkelt zij als zzp-er lesmateriaal en geeft ze trainingen aan leerkrachten en kunstvakdocenten. Ook is ze met collega-docenten actief bij de oprichting van een netwerk voor pabodocenten dans/drama. Nita heeft een achtergrond als leraar basisonderwijs, docent dans en adviseur cultuureducatie.

Emiel Heijnen is lector Kunsteducatie aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Hij doet onder andere onderzoek naar curriculumontwerp, interdisciplinair (kunst)onderwijs en naar verbindingen tussen kunsteducatie, kritisch burgerschap en inclusie. Daarnaast is hij als docentopleider verbonden aan de interdisciplinaire Master Kunsteducatie (ook AHK) waar hij de vakken Kunsteducatief Ontwerp en Teaching as Artistic Practice verzorgt.

Maike Kroese is projectleider Opleidingen en Onderwijs bij stichting Méér Muziek in de Klas. Als netwerkorganisaties vertegenwoordigt Méér Muziek in de Klas een brede doelgroep van onderwijs-, opleidings- en culturele partijen. Om de aansluiting met het onderwijs en de opleidingen zo goed mogelijk te kunnen maken, is de stchting betrokken bij ontwikkelingen rondom de herijking van de kennisbasis en de conceptkerndoelen. Hierbij zoekt de stichting e de samenwerking op met de netwerken waarmee zij goede contacten heeft.

Viola van Lanschot Hubrecht is curriculumontwikkelaar bij de afdeling voortgezet onderwijs van SLO. Vanuit haar achtergrond is zij onder andere betrokken bij de actualisatie van de kerndoelen voor het leergebied kunst en cultuur. Daarnaast is zij vmbo-sectorspecialist. Ze is van mening dat de samenwerking met de onderwijspraktijk de meest essentiële schakel is bij het ontwikkelen van curricula.

Edwin van Meerkerk is hoogleraar Cultuureducatie aan de Radboud Universiteit, Nijmegen. Hij geeft onder meer onderwijs in de tweejarige educatieve master ‘Kunstgeschiedenis, CKV en Kunst algemeen’. In zijn onderzoek richt hij zich vooral op kunst- en cultuureducatie in het primair onderwijs. Daarnaast houdt hij zich bezig met de relatie tussen duurzaamheidsvraagstukken en het onderwijs.

Wieke van der Putten is werkend als leerkracht basisonderwijs in Nijmegen. Volgt daarnaast de (pre)master orthopedagogiek aan de Radboud Universiteit. Ze is als leerkracht onderdeel van de advieskring alumni.

Johan Sterken (voorzitter) - Johan Sterken is docent bij de pabo’s van NHL Stenden Hogeschool. Daarnaast coördineert hij de PHBO Vakspecialist Muziek in Groningen. Hij is voorzitter van het landelijke Netwerk Muziekdocenten Pabo. Johan heeft een achtergrond als leraar basisonderwijs, klassiek gitarist en docent muziek.

Maud Tielemans - tekst volgt

Mirella Verspiek - tekst volgt

Herman Weelink is docent Muziek aan de Lerarenopleiding Basisonderwijs van Hogeschool Windesheim in Zwolle. Daarnaast werkt hij als koordirigent en als stembevrijder. Als bestuurslid van het Netwerk Muziekdocenten Pabo vertegenwoordigt hij deze achterban in de advieskring.

Dorien Wijtsma is adviseur Erfgoededucatie bij Landschap Erfgoed Utrecht. In die rol zet zijn zich in om op scholen erfgoededucatie een stevige plek te geven. Dorien is lid van het Landelijk Vakoverleg Erfgoededucatie. Elke provincie heeft een lid in de overleg. Dorien heeft die achterban ook vertegenwoordigd als lid van de advieskring ontwikkeling nieuwe curriculum SLO. In haar rol in de advieskring wil zij erfgoed – indien wenselijk – borgen in de herijking.

Lieke IJzermans is vakexpert beeldend onderwijs en kunst & cultuur bij Fontys Educatie. Daarnaast is zij opleidingsdocent, tutor en onderwijscoördinator van het zij-instroomtraject. Als medevoorzitter van het Netwerk Beeldend Pabo (NBP) vertegenwoordigt zij de lerarenopleiders beeldende vorming van de pabo's.

Rowan Zuidema is beleidsadviseur Kennisdeling bij het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). Ze houdt zich vanuit die positie onder andere bezig met de verbinding met lerarenopleidingen. Tevens is zij secretaris van de Kennisbenuttingsraad, het besluitnemend orgaan over de NRO-strategie om het gebruik van kennis uit onderwijsonderzoek te stimuleren.