Herijking kennisbases pabo – ontwikkeldag kernteams

De kernteams pakken de herijking van de kennisbases van de verschillende leergebieden op. Ze komen hiervoor regelmatig bij elkaar tijdens zogenaamde ontwikkeldagen. Hoe zien dergelijke dagen er eigenlijk uit? Wat wordt er besproken door het kernteam? Hoe worden de taken verdeeld? En bovenal, hoe wordt koers gehouden op de herijking van de kennisbasis van het leergebied? We vragen het Roos Hartman, een van de leden van het kernteam van Burgerschap.

Roos werkt op de Enschedese Schoolvereniging twee dagen als adjunct-directeur en één dag als leerkracht in groep 6. ‘Mijn liefde voor onderwijs en passie voor goed burgerschapsonderwijs komen samen in het kernteam’, verklaart zij haar deelname. ‘Als professional uit het werkveld breng ik vooral ervaringen en voorbeelden uit de praktijk mee naar het kernteam.’

In haar werk legt Roos voortdurend de verbinding met de praktijk op basisscholen. ‘Ik stel vragen, vat samen, som de belangrijkste besproken punten op en schets wat dat betekent voor leerkrachten, de rol van ouders of van leerlingen’, aldus Roos.

Karakteristiek leergebied
Het kernteam van Burgerschap kwam 17 april 2025 bij elkaar. Wat stond er op het programma? ‘Na de vaststelling van de startnotitie werkte het kernteam aan de karakteristiek van het leergebied burgerschap op de pabo. De karakteristiek beschrijft wat precies het leergebied omvat. Het is een typering met aandacht voor de samenhang binnen- en tussen het leergebied. De conceptversie van de ontwikkelde karakteristiek ligt nu ter inzage bij de advieskring’, licht Roos toe. ‘De advieskring leest de door ons ontwikkelde documenten, in dit geval de karakteristiek, en voorziet deze van feedback. Aan de hand van de suggesties of vragen past het kernteam de karakteristiek aan.’

Als professional uit het werkveld breng ik vooral ervaringen en voorbeelden uit de praktijk mee naar het kernteam’

Productieve ontwikkeldagen
In een kernteam zitten opleiders uit de pabo en docenten uit het werkveld, zoals Roos. ‘De sfeer in het kernteam is gemoedelijk en de focus scherp. Er is ruimte voor ieders inbreng, opvattingen of vragen waardoor een gevoel van gemeenschappelijkheid heerst. Dit resulteert in hele productieve ontwikkeldagen waarbij het zweet op onze rug staat’, schetst zij.

Tijdens deze dag komt ook het kernteam Digitale Geletterdheid bij elkaar. Op welke manier weten jullie van elkaar wat jullie doen? Roos: ‘De teams starten en eindigen de ontwikkeldagen samen waardoor uitwisseling mogelijk is, bovendien treffen we elkaar bij de lunch.’

Digitale informatiebijeenkomsten
Het leergebied van Burgerschap organiseerde op 13 maart 2025 een digitale bijeenkomst om geïnteresseerden te informeren en input op te halen. ‘Na de zomervakantie volgt een vergelijkbare bijeenkomst waarin de inhoud van de karakteristiek en het raamwerk van het leergebied burgerschap centraal staan’, blikt Roos vooruit.

En ten slotte, aan wie geef je het stokje door? ‘Ik ben benieuwd hoe leden van de advieskring van een van de leergebieden het herijkingsproces volgen en welke ervaringen zij hebben’, antwoordt Roos. ‘Ik geef graag het stokje aan een van hen door.’