Herijking kennisbases pabo – ontwikkeldag kernteam Kunst en Cultuur

De kernteams pakken de herijking van de kennisbases van de verschillende leergebieden op. Ze komen hiervoor regelmatig bij elkaar tijdens zogenaamde ontwikkeldagen. Hoe zien dergelijke dagen er eigenlijk uit? Wat wordt er besproken door het kernteam? Hoe worden de taken verdeeld? En bovenal, hoe wordt koers gehouden op de herijking van de kennisbasis van het leergebied? We vragen het de voorzitter van het kernteam van Kunst en Cultuur, Anton Klein.

Anton Klein is als docent Beeldend Onderwijs verbonden aan de opleiding Leraar Basisonderwijs bij Avans Hogeschool. 'Daar werk ik met veel bevlogenheid binnen een kunstvakgroep aan de artistiek-creatieve ontwikkeling van toekomstige leerkrachten', vertelt hij. 'En als voorzitter van het kernteam Kunst en Cultuur coördineer ik de herijking van de kennisbasis vanuit LOBO met de concrete opgave waar het kernteam voor staat.'

Startnotitie
Het kernteam van Kunst en Cultuur kwam 18 maart bij elkaar. Hoe ziet zo’n dag er eigenlijk uit? De ontwikkeldagen zijn volle, intensieve dagen en vliegen voorbij. Op zo’n ontwikkeldag starten we plenair met alle ontwikkelteams, om vervolgens uiteen te gaan in vakgroepen', licht Anton toe. 'In de vakgroepen verwerken we onze voorbereidingen en schrijven we aan de herijking. Als eerste mijlpaal in de herijking hebben we na afloop van de ontwikkeldag in maart onze startnotitie ingediend bij de advieskring.' De startnotitie beschrijft de ontwikkelingen en inzichten op het gebied van onderwijsbeleid, onderzoek, het onderwijsveld en de samenleving, specifiek gericht op het leergebied Kunst en Cultuur. De startnotitie is opgesteld door het kernteam, met ondersteuning van curriculumexperts.

Gedeelde passie
Het kernteam Kunst en Cultuur bestaat uit lerarenopleiders, leerkrachten uit het werkveld en kunstvakdocenten. 'Deze diverse samenstelling zorgt voor een breed en veelzijdig perspectief op de ontwikkeling en het belang van het vakgebied. Muziek-, beeldend- en dramaspecialisten zijn allemaal vertegenwoordigd in het team, onze gedeelde passie voor kunstonderwijs werkt verbindend in de samenwerking', vertelt Anton.

Tijdens een ontwikkeldag zijn er meerdere kernteams bij elkaar. Op welke manier weten jullie van elkaar wat jullie doen? 'Het is inspirerend om te zien hoe alle kernteams zich inzetten voor een kwalitatieve en toekomstbestendige herijking van de kennisbases. Ieder kernteam zoekt naar een goede balans tussen vakspecifieke inhoud en de brede context waarin de vakgebieden zich begeven', stelt Anton vast. 'Bij de herijking wordt rekening gehouden met de doorgaande lijn van startbekwaam naar vakbekwaam en de studeerbaarheid van het curriculum. Tegelijkertijd zetten we ons in om de vakinhoud van het leergebied Kunst en Cultuur stevig in de kennisbasis te borgen. Dat is best een uitdaging.'

Informatiebijeenkomst
Binnenkort organiseren jullie een digitale informatiebijeenkomst. Wat gaan jullie vertellen? 'Het is belangrijk om de achterban continu te informeren en te betrekken bij het herijkingsproces, zodat dit nauwkeurig gebeurt en breed gedragen wordt. Daarom organiseren we binnenkort een webinar om de achterban op de hoogte te brengen van de laatste ontwikkelingen en om feedback op te halen', blikt Anton vooruit.