Startnotities kennisbases pabo: van concept naar definitief

In januari 2025 is de herijking van de laatste groep kennisbases gestart. De leden van de kernteams van Bewegen en Sport, Kunst en Cultuur, Mens en Maatschappij, Mens en Natuur, Moderne vreemde talen (Engels, Fries) en Generiek (specifiek voor de pabo) hebben hard gewerkt aan de startnotitie voor hun leergebied. In maart 2025 zijn de concept-startnotities van elk leergebied voorgelegd aan een advieskring. De leden van de kernteams hebben tijdens de afgelopen ontwikkeldag in mei 2025 de input vanuit de advieskring besproken en verwerkt.

Startnotities zijn een belangrijk instrument voor het ontwikkelen van de kennisbases van de pabo. Ze brengen per leergebied de ontwikkelingen binnen onderwijsbeleid, onderzoek, onderwijspraktijk en samenleving in kaart en leggen zo een solide basis onder het ontwikkelwerk. Bij het opstellen van de startnotities wordt gebruik gemaakt van de uitgangspunten voor de herijking van de kennisbases van de pabo, en de startnotities die Stichting Leerplanontwikkeling (SLO) heeft opgesteld voor de afzonderlijke leergebieden.

Inhoud van startnotitie
De startnotitie voor elk leergebied bestaat uit een aantal vaste onderdelen:

  • Huidige situatie en positie;

  • Probleemanalyse, voorzien van aandachtsgebieden;

  • Ontwikkelingen in de maatschappij en binnen het leergebied;

  • Curriculaire uitdagingen.

De geformuleerde uitdagingen kunnen worden meegenomen als bouwstenen bij het vervolg van het proces van herijking.

Werken aan startnotitie
Tijdens de ontwikkeldagen in januari 2025 en maart 2025 werkten de kernteams aan de uitwerking van de verschillende onderdelen van de startnotitie. De kernteams hebben in maart 2025 de uiteindelijke conceptversie van de startnotitie voorzien van gerichte vragen voor de advieskring. De input vanuit de advieskring is uiteindelijk in mei 2025 verwerkt in de finale versie van de startnotitie.

Startnotitie en advieskring
De advieskringen van de verschillende leergebieden keken mee naar de startnotities. In een advieskring zijn verschillende groepen vertegenwoordigd, te weten ‘losse’ experts, landelijke (vak)overleggenen en organisaties, Samen Opleiden en Professionaliseren, Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek, werkgevers, alumni en curriculumexpertise. Per leergebied geven deze groepen input op vragen die het kernteam voorlegt bij de tussenproducten en uiteindelijk de kennisbasis. Daarmee wordt de inhoudelijke kwaliteit van de tussenproducten en het uiteindelijke eindproduct geborgd.

En weer door!
De input van de advieskring zorgt voor een verdere aanscherping van de inhoud van de startnotitie. Dat resulteert in een solide basis voor het verdere ontwikkelwerk van de verschillende kernteams. Inmiddels zijn de kernteams druk bezig om te werken aan de karakteristiek van het leergebied.

Meer informatie over de herijking van de kennisbases van de pabo leest u hier.